معرفی مجسمه های کریستالی کارخانه باکارا

سه شنبه 3 بهمن 1396 - 17:53
مجسمه های کریستالی با اشکال حیوانات کشور سازنده: فرانسه (کارخانه باکارا) محل نمایش: کاخ اختصاصی نیاوران

مجسمه های کریستالی با اشکال حیوانات

کشور سازنده: فرانسه (کارخانه باکارا)

محل نمایش: کاخ اختصاصی نیاوران

 

-        کارخانه کریستال سازی باکارا (Baccarat)

کریستال سازی باکارا کارخانه ای در زمینه تولید ظروف کریستال می باشد که در شهر باکارا فرانسه قرار دارد. در سال 1764 میلادی، لوئی پانزدهم مجوز ساخت یک کارخانه شیشه سازی را در شهر باکارا در استان لورناین واقع در شرق فرانسه به شاهزاده اسقف کاردینال لوئیس جوزف لواول- مونتمورنسی داد.

تا سال 1816 میلادی تولیدات اولیه کریستال این کارخانه شامل ساخت پنجره ها، آینه و ستون های شیشه ای بود و در آن زمان بیش از 3000 کارگر در آن استخدام بودند. این کارخانه نخستین فرمان و هیأت رئیسه سلطنتی خود را در سال 1823 میلادی دریافت کرد و پس از آن خط تولید وسیعی از محصولات به سفارش خانواده های سلطنتی و سران دول حاکم را در سراسر جهان آغاز نمود.

کارخانه باکارا در سال 1855 اولین مدال طلایی خود را در نمایشگاه جهانی در شهر پاریس به دست آورد. باکارا برای اولین بار در سال 1860 محصولات خود را با علامت برند ثبت شده خود تولید کرد. این علامت به شکل یک برچسب بود که در انتهای تولیداتش چسبانده می شد. این کارخانه برند تولیدات با کیفیت خود را در دوره های قبل و در سال 1846 با علامت B و تاریخ سال تولید بر روی آنها حک می کرد.

شکست امپراطوری ناپلئون سوم در سال 1867 و واردات خارج از فرانسه به ویژه از ژاپن منجر به تأثیراتی بر روی تولیدات باکارا شد. به همین دلیل باکارا وضعیت خط تولید خود را تغییر داد و شروع به ارائه تولیداتی چون لوستر و نرده های راه پله با برند باکارا کرد که از نمونه های آن در کاخ دولماباغچه استانبول ترکیه می توان نام برد. پس از آن شاهد رشد چشمگیری در ورود محصولات از انواع ظروف و لوسترهای سلطنتی باکارا در منطقه آسیا هستیم.

یکی از قوی ترین اقدامات باکارا، تولید بطری عطر بود که در سال 1907 بیش از 4000  شیشه عطر در روز در این کارخانه تولید می شد.

این کارخانه در سال 1936 شروع به نشان گذاری تمامی آثار خود از طریق تکنیک سند بلاست (sandblasting) کرد.

این کارخانه دارای دو موزه یکی در خود شهر باکارا و دیگری در شهر پاریس می باشد و در موزه لوورنیز از سال 1964 تاکنون، 200 اثر از تولیدات متنوع کریستال باکارا نمایش داده شده است.

 

پژوهش و تنظیم: محبوبه علی اکبر نظری

شناسه خبری: 2017
تاریخ انتشار: 1396/11/317:53
هشتگ ها:

آخرین مطالب