جلوه نمایی تابلو حوضخانه کمال الملک در کاخ صاحبقرانیه

تابلوی نقاشی حوضخانه، اثر استاد کمال الملک که نمایی از حوضخانه کاخ صاحبقرانیه در دوران قاجار را به تصویر کشیده است در میان فضای زیبا و دلنشین این کاخ جلوه نمایی می کند.

تابلوی نقاشی حوضخانه، اثر استاد کمال الملک که نمایی از حوضخانه کاخ صاحبقرانیه در دوران قاجار را به تصویر کشیده است در میان فضای زیبا و دلنشین این کاخ جلوه نمایی می کند. به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این تابلو که نمایی از حوضخانه کاخ صاحبقرانیه در دوران قاجار را به تصویر کشیده است جزو اموال موجود در کاخ صاحبقرانیه است که در تاریخ 1301 ه.ق توسط کمال الملک خلق شده است. این تابلو در ابعاد 81*58 سانتی متر است که با تکنیک رنگ و روغن بر روی کرباس خلق شده و نقاش با استفاده از رنگ، زوایای ساختمان و تابش نور را در آن به زیبایی تمام نشان داده است. میرزا محمدخان غفاری ملقب به کمال الملک، از بزرگترین و نام آورترین نقاشان ایران در حدود سال 1226 هجری خورشیدی در شهر کاشان متولد شد. وی پس از پایان دوران مقدماتی تحصیلی در شهر کاشان جهت ادامه تحصیل در دارالفنون به تهران رفت و به سرعت در عرصه نقاشی پیشرفت قابل توجهی کرد و به زودی آوازه او در شهر پیچید. در این میان ناصرالدین شاه که تحت تاثیر هنر نقاشی وی قرار گرفته بود در سال 1298 هـ.ق او را به عنوان پیشخدمت مخصوص و نقاشباشی به دربار برد. وی در سال 1310 هـ.ق از سوی ناصرالدین شاه به لقب مهم «کمال الملک» مفتخر شد. حدود یک سال پس از مرگ ناصرالدین شاه و در سال 1314 هـ.ق جهت تکمیل تحصیلات و آشنایی با هنر اروپایی به آن قاره عزیمت کرد و دوباره به درخواست مظفرالدین شاه که در سفر نخست اروپایی اش در سال 1316 هـ.ق با او ملاقات کرده بود به ایران بازگشت و پس از حدود 5 سال به بهانه زیارت مشاهد ائمه اطهار به عراق رفت و طی چندین سال اقامت در عتبات عالیات تابلوهای نقاشی متعددی را ترسیم کرد که در زمره مهمترین آثار او به شمار می رود. کمال الملک در مرداد 1319 هـ.ش در سن 93 سالگی بدرود حیات گفت. بررسی های انجام شده در آثار و احوال و زندگینامه کمال الملک بیانگر این است که کمال الملک و شاگردانش ازسنت نقاشی ایرانی جدا شده و به سمت هنر آکادمیک با گرایش طبیعت گرایی پیش رفتند. پس از آن نقاشی ایرانی با سبک کمال الملک وارد فضایی شد که منتهی به هنر نقاشی معاصر ایران گردید. البته این تغییرات همراه با برداشت هایی غیراصولی و گاهی غلط از هنر غرب نیز همراه بود. شیوه کار کمال الملک و شاگردانش که مقطع زمانی زیادی از فضای هنری ایران (اواخر قاجار تا پهلوی) را شامل می‌شود، بی تفاوت به شکل گیری تحولات عمیق و اساسی در هنر جهان معاصر، به راه خود ادامه داد و هیچگاه نتوانست پا را فراتر از مرزهای هنر آکادمیک بگذارد. هم اکنون برخی از آثار ارزشمند وی که بیانگر سیر تحولی هنر نقاشی ایرانی است در موزه های ایران نگهداری می‌شود.