پل گوگن: نقاش، پیکره ساز و چاپگر(1848ـ1903)
در پاریس به دنیا آمد، ولی دوران کودکی را در لیما پرو گذرانید. به هنر و نقاشی علاقمند شد در ابتدا اوقات فراغت را به نقاشی مشغول بود. گوگن نقاشی را از سبک امپرسیونیست آغاز کرد، اما خیلی زود به سبکها و شاخههای مختلف هنری علاقهمند شد. به جنبش معاصر و نئوامپرسیونیسم علاقهمند شد و یکی از خریداران آثار امپرسیونیستها بود. در سال 1874 با «پیسارو» بنیانگذار جنبش امپرسیونیسم، ملاقات کرد و تحت تعلیم وی فنون نقاشی را فراگرفت. امپرسیونیستها و دوستی با پیسارو او را بیش از پیش به سمت نقاشی سوق دادند. گوگن از نخستین هنرمندان اروپایی بود که به هنر شرق کهن و هنر پیشا کلومبی جلب شد و با تاثیر از باسمه های ژاپنی و شیشه نگاره های قرون وسطای اروپایی برای ایجاد نقشهای موزون از خطهای سیاه مرزی استفاده کرد. تأثیر امپرسیونیستها، بهویژه « کلود مونه» ، «پل سزان » و«کامیل پیسارو» در نقاشیهایش کاملاً مشهود است. نقاشیهایی که از حدود سالهای 1788 تا 1882 کشید، تا حدود زیادی تحتتأثیر امپرسیونیستها بود.
ارتباط و دوستی پل گوگن با «ون گوگ» یکی از اتفاقات جالبتوجه زندگی این دو هنرمند است. «ادگار دگا » نیز بهترین دوست پل گوگن و از دیگر شانسهای بزرگ زندگی او بود. گوگن، دگا و نقاشیهایش را تحسین میکرد و تحت تأثیر سبک او در طراحی فیگورها و استفاده از رنگ قرار گرفت. طرحهایی از آثار گوگن که تحتتأثیر آثار ادگار دگا با استفادهی جسورانه از رنگهای ناب بودند به آثار شاخص تبدیل شد. در همین نقاشیهاست که میبینیم گوگن فیگور را نه بهعنوان یک عنصر اصلی، بلکه بهعنوان ابزاری برای بروز احساسات بهکار میگیرد.
تهیه شده در واحد مستندنگاری مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
مهرماه 1403
تصویر و تدوین: کریم صباغی
گردآوری مطالب: مریم شریفی رییس موزه جهان نما
با تشکر از: هنگامه کریمی امین اموال موزه جهان نما و کاخ صاحبقرانیه و مهدی کلیایی رییس واحد حفاظت و مرمت مجموعه نیاوران