نوع و سبک خط: نستعلیق، شیوه شرقی
مولف: حسین ابن علی واعظ، معروف به کاشفی
کاتب و تاریخ کتابت: اسمعیل شیرازی؛ 1021 هجری قمری
نام مذهب تزئینات درون متن صفحات افتتاح کتاب: لطفعلی شیرازی در سده سیزده هجری قمری
مصورساز و تاریخ مصورسازی اثر: عباس شیرازی مصورسازی ها را در قالب مکتب قاجاری و در سبک عباس شیرازی، در سده سیزده هجری قمری اجرا کرده است.
حسین بن علی بیهقی سبزواری کاشفی، متخلص به واعظ و ملقب به کمال الدین، از زمره عرفا و علمای نیمه آخر قرن نهم و اوائل قرن دهم هجری قمری بوده است.
از ملا کاشفی واعظ تألیفات و تصنیفات بسیاری بالغ بر سی و پنج رساله در تفسیر فارسی و عرفانی بعضی از سوره های قرآن مجید، علوم دینیه و معارف الهیه، نجوم و ریاضیات، وعظ و خطابه و آداب و اخلاق به یادگار مانده است که از آن جمله همین تلخیص کلیله و دمنه به نام انوار سهیلی است.
مجالس مصورسازی این اثر شامل ده مجلس همچون داستان حضرت سلیمان، مجلس شیر و آهو، مجلس سربریدن غلام، مجلس ملاقات عابد و طراران، مجلس شکارگاه و شکار انسان به جای دیگر حیوانات، مجلس دام و دد، مجلس دادرسی و دادخواهی، به صلیب کشیده شدن مرد گناهکار و حمله شیر به یک بانو است.
شهریورماه 1403
تهیه شده در واحد مستندنگاری مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
تصویر و تدوین: کریم صباغی
با تشکر از: نوشین کمالی رییس، پروانه احمدی امین اموال و آزاده سیار کارشناس موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران