معرفی اثری از سالوادور دالی

نام اثر: گل های مارگریت
هنرمند: سالوادور دالی
محل نگهداری: کاخ نیاوران

نام اثر: گل های مارگریت
هنرمند: سالوادور دالی
ابعاد: 57 × 76 سانتیمتر
تکنیک: لیتوگرافی
تاریخ اثر: 1967 میلادی
محل نگهداری: کاخ نیاوران

بیوگرافی سالوادور دالي (Dali)
سال تولد: 1904
سال درگذشت: 1989
زندگي:
او در فيگوراس اسپانيا به دنيا آمد، او نقاش، تصويرگر و طراح اسپانيايي بود که از مبلغان مشهور خودستيزي در هنر به شمار مي‏آيد. تحصيل در آکادمي مادريد را وانهاد و به پاريس رفت. در آنجا جنبش سوررئاليسم پيوست و تلقي خود را از نقاشي سوررئاليسم در پرده‏هايي چون استمرار حافظه نشان داد. به اتفاق لويي بونوئل، دو فيلم سگ آندلسي و عصر طلايي را ساخت. با آغاز جنگ، در نيويورک اقامت گزيد. اما سرانجام به اسپانيا بازگشت. او به موضوع‏هاي مذهبي نيز مي‏پرداخت. دالي با گرايش به سنت احياگران هنر پيشارافائلي و ستايش نقاشان آکادميک سده نوزدهم، عملاً نسبت به تجربيات هنرمندان مدرن واکنش منفي نشان داد.
سالوادور دالي نقاشي که با تدريس در جهت نمايش دادن خويش توجه مردم را بيشتر به شخصيت خود و کمتر به کارهايش جلب مي‏نمايد. نقاشي‏هاي او چيزي جز يکي از آن ضمايم شيک‏پوشي حساب شده‏اي نيست که تأثير خود را از مظاهر فيزيکي خاصه کاتالاني و اسپانيولي وي کسب مي‏مند. او اولين نشريه را به نام «استاديوم» منتشر کرد.
دالی در سال 1925 در گالري دالمو در بارسلون نمايشگاهي ترتيب داد و براي «ماريا پينداي» لورکا صحنه‏اي را نقاشي نمود. ميل و اشتياق او به معمارگونگي باعث شد تا هر چه بيشتر با هنر رسمي به مخالفت برخيزد. برتون در گروه خود از او استقبال به عمل آورد، اما او را در سال 1938 اخراج کرد. دنياي او را جهاني از کابوسها به صورت مورچه‏هايي به اندازه انسان و ساعت‏هاي جيبي سيال تشکيل مي‏دهد که با وسواس در پرداخت جزئيات واقعگرايانه و تماس فراگير و گريزناپذير با وحشت همراه است؛ او حتي در کارهاي مذهبي خود، در آثاري مثل «مصلوب شدن» گلاسکو، هم نمي‏تواند از حساسيت ناپخته ‏شوک عمدي اجتناب ورزد. شايد بهترين آثار او، در آميزه خارق‏العاده خيالپردازي و دقت در اجرا، قطعات جواهر او باشند که در آنها جهان تخيلي با فلزات قيمتي درهم مي‏آميزند. بين سال‏هاي 1940 و 1955 در آمريکا بود و سپس به اسپانيا بازگشت. آثار متعددي از او در موزه‏هاي آمريکا هستند دالي مطالب بسياري در رابطه با زندگي و شخصيت خود به رشته تحرير در آورده است. در پرده‏هاي دالي عناصر نمادين مبتني بر تعبير فرويدي از روياها با پرداختي «واقع‏نما» تجسم يافته‏اند، و مهارت فني به کار رفته در آنها چشمگير است. خود او و نقاشي‏هايش را تحت عنوان «عکس‏هايي از روياها که با دست رنگ شده» وصف مي‏کرد. از اين رو تفاوت آشکاري را ميان کارداني و کار سوررئاليست‏هايي چون ماسن و اُرپ مي‏توان ديد. آثار:
پيش آگهي جنگ داخلي، آخرين شام، ساعت‏هاي نرم «دوام حافظه».
منابع:
1- دايره‏المعارف هنر، پاکباز، روئين، ص211.
2- فرهنگ هنر و هنرکندان، پيترولينداموري، افشار، سوسن، ص246 و247.
3- سالوادور دالي، سارن الکساندريان، خويي، سوفيا، ص 2و3.