معرفی اثری از سالوادور دالی
نام اثر: گل های مارگریت
هنرمند: سالوادور دالی
محل نگهداری: کاخ نیاوران
نام اثر: گل های مارگریتهنرمند: سالوادور دالی
ابعاد: 57 × 76 سانتیمتر
تکنیک: لیتوگرافی
تاریخ اثر: 1967 میلادی
محل نگهداری: کاخ نیاوران
بیوگرافی سالوادور دالي (Dali)
سال تولد: 1904
سال درگذشت: 1989
زندگي:
او در فيگوراس اسپانيا به دنيا آمد، او نقاش، تصويرگر و طراح اسپانيايي بود که از مبلغان مشهور خودستيزي در هنر به شمار ميآيد. تحصيل در آکادمي مادريد را وانهاد و به پاريس رفت. در آنجا جنبش سوررئاليسم پيوست و تلقي خود را از نقاشي سوررئاليسم در پردههايي چون استمرار حافظه نشان داد. به اتفاق لويي بونوئل، دو فيلم سگ آندلسي و عصر طلايي را ساخت. با آغاز جنگ، در نيويورک اقامت گزيد. اما سرانجام به اسپانيا بازگشت. او به موضوعهاي مذهبي نيز ميپرداخت. دالي با گرايش به سنت احياگران هنر پيشارافائلي و ستايش نقاشان آکادميک سده نوزدهم، عملاً نسبت به تجربيات هنرمندان مدرن واکنش منفي نشان داد.
سالوادور دالي نقاشي که با تدريس در جهت نمايش دادن خويش توجه مردم را بيشتر به شخصيت خود و کمتر به کارهايش جلب مينمايد. نقاشيهاي او چيزي جز يکي از آن ضمايم شيکپوشي حساب شدهاي نيست که تأثير خود را از مظاهر فيزيکي خاصه کاتالاني و اسپانيولي وي کسب ميمند. او اولين نشريه را به نام «استاديوم» منتشر کرد.
دالی در سال 1925 در گالري دالمو در بارسلون نمايشگاهي ترتيب داد و براي «ماريا پينداي» لورکا صحنهاي را نقاشي نمود. ميل و اشتياق او به معمارگونگي باعث شد تا هر چه بيشتر با هنر رسمي به مخالفت برخيزد. برتون در گروه خود از او استقبال به عمل آورد، اما او را در سال 1938 اخراج کرد. دنياي او را جهاني از کابوسها به صورت مورچههايي به اندازه انسان و ساعتهاي جيبي سيال تشکيل ميدهد که با وسواس در پرداخت جزئيات واقعگرايانه و تماس فراگير و گريزناپذير با وحشت همراه است؛ او حتي در کارهاي مذهبي خود، در آثاري مثل «مصلوب شدن» گلاسکو، هم نميتواند از حساسيت ناپخته شوک عمدي اجتناب ورزد. شايد بهترين آثار او، در آميزه خارقالعاده خيالپردازي و دقت در اجرا، قطعات جواهر او باشند که در آنها جهان تخيلي با فلزات قيمتي درهم ميآميزند. بين سالهاي 1940 و 1955 در آمريکا بود و سپس به اسپانيا بازگشت.
آثار متعددي از او در موزههاي آمريکا هستند دالي مطالب بسياري در رابطه با زندگي و شخصيت خود به رشته تحرير در آورده است.
در پردههاي دالي عناصر نمادين مبتني بر تعبير فرويدي از روياها با پرداختي «واقعنما» تجسم يافتهاند، و مهارت فني به کار رفته در آنها چشمگير است. خود او و نقاشيهايش را تحت عنوان «عکسهايي از روياها که با دست رنگ شده» وصف ميکرد. از اين رو تفاوت آشکاري را ميان کارداني و کار سوررئاليستهايي چون ماسن و اُرپ ميتوان ديد.
آثار:
پيش آگهي جنگ داخلي، آخرين شام، ساعتهاي نرم «دوام حافظه».
منابع:
1- دايرهالمعارف هنر، پاکباز، روئين، ص211.
2- فرهنگ هنر و هنرکندان، پيترولينداموري، افشار، سوسن، ص246 و247.
3- سالوادور دالي، سارن الکساندريان، خويي، سوفيا، ص 2و3.