معرفی اثری از موریس دو ولامینک در گنجینه کاخ صاحبقرانیه

عنوان اثر: رودخانه مارماند هنرمند: موریس دو ولامینک (1958-1876) تکنیک: رنگ روغن روی بوم ابعاد: 60* 75 سانتی متر محل نگهداری: گنجینه کاخ صاحبقرانیه

عنوان اثر: رودخانه مارماند

هنرمند: موریس دو ولامینک (1958-1876)

تکنیک: رنگ روغن روی بوم

ابعاد: 60* 75 سانتی متر

محل نگهداری: گنجینه کاخ صاحبقرانیه   

 

"موریس دو ولامینک" (زاده ۴ آوریل ۱۸۷۶- مرگ ۱۱ اکتبر ۱۹۵۸) از نقاشان فرانسوی است که همانند "آندره دورن" و "هانری ماتیس" از اعضای مهم جنبش فوویسم محسوب می‌شود. گروهی از هنرمندان نوگرا که در استفاده از رنگ های تند با هم وجه اشتراک داشتند و از سال ۱۹۰۸–۱۹۰۴ گرد هم آمدند. موریس دو ولامینک یکی از شرکت کنندگان نمایشگاه بحث ‌برانگیز سالن پاییز در سال ۱۹۰۵ بود.

 

زندگی‌نامه

موریس دو ولامینک در سال ۱۸۷۶ در پاریس زاده شد. پدرش "ادموند جولیان فلاندری" بود و ویولن آموزش می‌داد و مادرش "جوزفین کارولین گریه" (به فرانسوی: Joséphine Caroline Grillet)  از اهالی لورن بود و به تدریس پیانو می‌پرداخت. ولامینک ویولن نوازی را از پدرش آموخت. او از اواخر دوران نوجوانی به آموختن هنر نقاشی روی آورد. در سال ۱۸۹۳ تحت آموزش نقاشی به نام هنری ریگالون به آموختن هنر نقاشی پرداخت. در سال ۱۸۹۴ با "سوزان برلی" ازدواج کرد. ولامینک مصمم بود که مانند والدینش موسیقی را به عنوان شغل خود برگزیند؛ ولی نقطه عطف بزرگ در زندگی او ملاقات با نقاش مشتاقی به نام "آندره دورن" در قطاری به سمت پاریس بود که تمایلات نقاش شدن در او را تشدید کرد. ولامینک در آن زمان ۲۳ سال داشت و اواخر دوران سربازی خود را می‌گذراند. این آشنایی به دوستی مادام العمر آنان انجامید.

 

زمانیکه در سال ۱۹۰۰ ولامینک دوران سربازیش تمام شد همراه با آندره دورن استودیویی را اجاره کردند. ولامینک در طول روز نقاشی می‌کرد و با تدریس ویولن و اجرای کنسرت های شبانه با گروه‌های موسیقی امرار معاش می‌کرد. در سال ۱۹۰۵ ولامینک در نمایشگاه بحث‌برانگیز هنرمندان فوویسم در سالن پاییزی شرکت کرد. در این نمایشگاه بود که منتقد هنری "لوئی واسل" بعد از دیدن رنگ های تند "موریس دو ولامینک"، "هانری ماتیس"، "آندره دورن"، "آلبر مارکه"، "کیس فان دنگن"، "چارلز کامون" و "ژان پوی" آنان را حیوانات وحشی (به انگلیسی: fauves ) نامید و چنین بود که جنبش آنان به همین نام عنوان یافت. به هر حال این سبک جدید با استقبال پرشوری نیز روبرو شد. گواه آن علاقه‌مندی به خرید آثار دو ولامینک توسط دلال هنری "امبروز ولارد" بود این دلال هنری همچنین اولین نمایشگاه انفرادی او را نیز در سال ۱۹۰۶ ترتیب داد.

 

در سال ۱۹۱۱ ولامینک به لندن رفت و به نقاشی کردن در حوالی "تیمز" پرداخت. در سال ۱۹۱۳ او دگر بار به همراه "آندره دورن" در شهرهای (مارسی) و (مرتیگ) به خلق آثار نقاشی پرداخت. او در طی جنگ جهانی اول در پاریس ماند و اشعاری سرود. سرانجام در Rueil-la-Gadelière دهکده کوچکی در جنوب غربی فرانسه اقامت گزید و ازدواج دوم او با با "برت کمب" سر گرفت. حاصل ازدواج آنان دو فرزند دختر بود. از سال ۱۹۲۵ او سفرهایی در فرانسه کرد ولی بیشتر نقاشی هایش از مناظر رودخانه "سن" نزدیک پاریس بود. دو ولامینک از اینکه جنبش کوبیسم جای فوویسم را می‌گرفت ناراحت بود و پیکاسو را مقصر می‌دانست. در طی جنگ جهانی دوم او از آلمان بازدید کرد و بعد از بازگشتش در سال ۱۹۴۲ سخنرانی را در باب کوبیسم در مجله Comœdia منتشر کرد.

 

دو ولامینک در ۱۱ اکتبر ۱۹۵۸ در "روی لا گادولیه" درگذشت.

 

سبک فوویسم

فوویسم (ددگری): «نخستین جنبش مهم در نقاشی سده بیستم» به شمار می آید. اگرچه امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم را باید سرآغاز و زمینه ساز تحولی جدید در هنر غرب دانست؛ اما در واقع، جنبش فووها «آغازگر مدرنیسم» بود. فوویسم همچنین، اولین جنبش پیشروی هنر اروپا بین آغاز سده بیستم تا آغاز جنگ جهانی اول محسوب می شوند.

 

اهمیت آن در ترکیب برخی جنبه های صوری نقاشی پست امپرسیونیسم و در بهره گیری جسورانه از رنگ ناب – آزاد سازی رنگ از کارکرد توصیفی محض و تأکید بر ارزش های تزئینی و بیانی آن بود.

 

به هنرمندان فوویسم، «رنگ اندیش» نیز می گویند. زیرا در سبک فوویسم «رنگ» موضوع تابلو است. "ماتیس" به رهبر این گروه در سال 1980 می نویسد: «هدف اصلی من در نقاشی گویایی بیان است ... رنگ بیش از هر چیز باید در خدمت بیان حالت درونی هنرمند باشد.»

 

نخستین تصویرهای فوویستی را ماتیس آفرید و همواره برجسته ترین عضو گروه بود. "هانری ماتیس"، بعد از مطالعه دقیق و نقادانه استادان پست امپرسیونیسم، یعنی "گوگن"، "ون گوگ" و "سورا" به سبک فوو روی آورد.

 

در نمایشی که نقاشان فوویسم؛ "ماتیس"، "دورن"، "ولامینک" و دیگران در سالن پاییز در سال 1905 برگزار کردند، اصطلاح "فووها" پدید آمد. "لوئی واسل" نام فووها را بر آثار آن ها نهاد. او با لحن تحقیر آمیزی این جمله را نوشت: «دوناتلو در میان وحوش» (فووها به معنای وحوش است) ماتیس تابلوی معروف خود به نام «زنی با کلاه» را در این نمایشگاه به نمایش در آورد.

 

اگر چه فوویسم به طور منطقی از امپرسیونیسم نشأت گرفته بود، اما خود به طریقی واکنشی بود در برابر ویژگی مستند گونه امپرسیونیسم. آنان تأکید پیشین نقاشان بر خود انگیختی و باور داشتن به تصویر ایجاد شده بر شبکه چشم را به کناری نهادند و در عوض به سادگی فرم و نظام بندی بیانی و غالباً شدت رنگی (با استفاده زمخت و جسورانه از رنگ) تأکید کردند و از تقلید طبیعت اجتناب جستند.

 

همانطور که ماتیس رهبر این جنبش اعلام می داشت؛ «فوویسم به عنوان طغیانی بر علیه نئو امپرسیونیسم بپاخاست. فوویسم یوغ ستمگری مکتب تجزیه گری (نئو امپرسیونیسم) را شکست.»

 

فوویسم ها نخستین هنرمندانی بودند که به هنر قبایل دور افتاده نظر کردند. ویژگی این سبک استفاده از رنگ های خالص و تابناک است که به گونه ای مستقیم و پرخاشگرانه به کار گرفته می شوند. فووها همچون امپرسیونیست ها به طور مستقیم از روی طبیعت نقاشی می کردند، ولی در کار آنها نوع واکنش بیانگرانه ای قوی در برابر سوژه هایی که نقاشی می کردند دیده می شد. فوویسم در شکل گیری اکسپرسیونیسم آلمان تأثیر عمده داشت.

 

ماتیس معتقد بود: «هنر باید پویا باشد، نه ایستا». او در مقاله ای به عنوان "ایدئولوگ فوویست ها" در 1908، با نام «یادداشت های یک نقاش» نوشت: «آنچه به دنبالش هستم، بیش از هر چیز بیان است. من نمی توانم بین احساسی که برای زندگی دارم و نحوه ای که آن را بیان می کنم، تمایزی قائل شوم.»

 

برخی هنرشناسان، زیبایی شناسی فوویسم را جلوه خاصی از اکسپرسیونیسم می دانند که در فرانسه ظاهر شد. خطوط محیطی ضخیم و تیره از دیگر ویژگی های این جنبش می باشد. نقاشی فووها (فرانسوی ها) نسبت به اکسپرسیونیست ها (آلمانی ها) بار دراماتیکی کمتری داشت و زنده تر بود. هدف مشترک آن ها، مخالفت با فراوان بودن عناصر تزئینی هنر جدید (آرنوو ) و زیاده روی های معنوی سمبولیسم در آثار بود. همانطور که گفته شد؛ بارزترین ویژگی نقاشی آن ها کاربست اختیاری رنگ های تند برای تجسم کیفیت های عاطفی و تزئینی – و گاه برای فضاسازی به روش "سزان" – بود.

 

"ژرژ براک" قبل از آنکه با "پیکاسو" جنبش کوبیسم را پایه گذاری کند، از جمله هنرمندان فوویسم بود. از دیگر هنرمندان آن می توان به "آندره دورن"، "مارکه"، "روئو"، "ولامینک"، "دوفی"، و "دونگن" اشاره کرد.

 

در سال 1908 "ماتیس" به عنوان رهبر گروه فوویسم ها، اهدافشان را چنین جمع بندی کرد: «آنچه بیش از همه در جستجوی آنم بیان حسی است (expression). هدف اصلی رنگ، باید تا حد امکان در خدمت بیان حسی باشد. در نقاشی یک منظره پاییزی سعی خواهم کرد تا رنگ مناسب با آن فصل را به یاد آورم؛ من فقط از حسی که فصل به من می دهد الهام خواهم گرفت». این آرمان را که به اکسپرسیونیسم می ماند، "ماتیس" در ترکیب بندی های بزرگ به کاربست و دورن در منظره پردازی از آن بهره برد.

 

- نمونه آثار موریس دو ولامینک در موزه های جهان:

 

Maurice De Vlaminck – buy art and sell art – Lempertz

 

 

images about Maurice de Vlaminck 

 

 

Houses at Chatou Maurice de Vlaminck - 1903  

 

 

- لیست آثار هنری موریس دو ولامینک:

 

The Bar Counter, 1900

Man Smoking a Pipe, 1900

The Gardener, 1904

Sailboats at Chatou, 1905

The Orchard, 1905

Autumn Landscape, 1905

Barges in Chatou, 1905

Portrait of Derain, 1905

The Girl at Rat Mort, 1905

The Weighing-Place at Longchamps, 1905

Still Life with Pitcher and Fruit, 1906

The Girl from Rat Mort, 1906

The Seine and the Chatou Bridge, 1906

The Bridge at Chatou, 1906

Woman With a Dog, 1906

The River Seine at Chatou, 1906

Chatou, 1907

Landscape with Red Roofs, 1907

Landscape with Red Trees Chatou, 1907

The Bridge at Chatou, 1907

Vase of Flowers, 1907

White Sailboat at Chatou, 1907

Potatoe Pickers, 1907

The Chatou Bridge, 1907

The Table (Still Life with Almonds), 1907

Poplars, 1908

Sailboats at Chatou, 1908

The Pont de Chatou, 1908

The Seine at Chatou, 1908

House on the Banks of a River, 1909

The Village, 1909

Beauce Landscape, 1910

Fruit and Flowers, 1910

Landscape of La Creuse, 1910

Peonies in a Vase, 1910

Still Life Copper Goblets, 1910

Still Life with Pears, 1910

The Bridge, 1910

The Bridge at Nogent, 1910

The Flodded Village, 1910

The Seine at Chatou, 1910

Still Life with Knife, 1910

Wines, Liquors, 1910

Fishing Port, 1911

The Aqueduct at Nogent sur Marne, 1911

The Beautiful Village, 1911

Woman in a Pink Hat, 1911

The Village, 1912

Landscape with Three Cypresses, 1912

Near the Estuary of the Seine, 1912

The Bridge at Chatou, 1912

The Clearing at Valmondoiis, 1912

View of a Village with Red Roofs, 1912

Village on the River, 1915

Landscape, 1918

Still Life with Basket of Fruit, 1918

Landscape, 1919

Suresnes, 1919

Paysage avec une maison sur la colline, 1920

Landscape from beyond the River, 1920

The Red Tractor, 1956

The Road, 1958

A road

Bouquet of Flowers in a Vase

Chatou

Restaurant de la Machine at Bougival

Snowstorm

Still Life

Still Life

The Chestnut Grove at Chatou

Vase of Flowers

Portrait of a Woman

Self Portrait With Pipe

Self Portrait

Sunset in the Forest of Senoches

Maurice de Vlaminck: Styles – Cubism-10

Maurice de Vlaminck: Styles – Fauvism-28

Maurice de Vlaminck: Styles - Post-Impressionism-40

Maurice de Vlaminck: Genres – cityscape-22

Maurice de Vlaminck: Genres - flower painting-4

Maurice de Vlaminck: Genres - genre painting-2

Maurice de Vlaminck: Genres – landscape-27

Maurice de Vlaminck: Genres - nude painting (nu)-1

Maurice de Vlaminck: Genres – portrait-7

Maurice de Vlaminck: Genres - self-portrait-2

Maurice de Vlaminck: Genres - still life-9

Maurice de Vlaminck: Media – board-1

Maurice de Vlaminck: Media – canvas-47

Maurice de Vlaminck: Media – oil-48

 

 

پژوهش و گردآوری: زهرا خانه شیری