رودخانه و دره (1351 ه.ش)
نام هنرمند: هوشنگ سیحون (1393-1299 ه.ش)
تکنیک: طراحی مرکبی روی کاغذ
ابعاد:42.5*60 سانتی متر
محل نمایش: کاخ اختصاصی نیاوران
هوشنگ سیحون
زادروز: ۱۲۹۹ (میلادی۱۹۲۰) – تهران/ درگذشت: تاریخ 5 خرداد 1393( ۲۶ مه ۲۰۱۴ میلادی) در ونکوور
- هوشنگ سیحون معروف به "پدر معماری مدرن ایران"
از کودکی با ذغال و مداد و قلم به طراحی پرداخت و به قول خودش «در و دیوار خانهاش پر بود از نقاشیهایش» شوق بـه هنر او را به شاگردی بهزاد کشانید. وی در نقاشی نیز صاحب سبک بوده است. سیحون در کنار معماری، به نقاشی از مناظر و روستاهای ایران می پرداخت و نمایشگاه هایی از آثار خود را، در ایران و در خارج از ایران برپا کرده است. به گونه ای که در سال 1972 میلادی به همراه نقاشانی صاحب نام و معروف از جمله "پیکاسو" و "سالوادور دالی"، در نمایشگاهی در ماساچوست شرکت کرد و با کارهای پر پیچ و تاب خطی اش توجه همه را به خود جلب کرد.
نقاشی های او به گونه ای است که در آن ها هیچگاه خطوط یکدیگر را قطع نمی کنند و هنوز کسی نیست که طرحی مانند نقاشی های او خلق کند. دانشگاه هایی مثل MIT، هاروارد، واشنگتن و برکلی مجموعه ای از نقاشی های او را گردآوری کرده و نگهداری کرده اند.
این معمار و نقاش معروف ایرانی، استاد معماری و رئیس سابق دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران بود. او پس از پایان تحصیل معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به دعوت "آندره گدار"، رئیس اداره باستانشناسی وقت ایران، برای ادامه تحصیل راهی پاریس شد و در دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس بوزار طی حدود ۳ سال تحت تعلیم "اوتلو زاوارونی"، به تکمیل دانش معماری خود پرداخت و در سال ۱۹۴۹ به درجه دکترای هنر رسید.
وی در بازگشت به ایران در سن 25 سالگی نخستین اثر معماری خود، "بنای یادبود آرامگاه بوعلیسینا" را طراحی کرد. سیحون در طول سالهای فعالیت خود عضو شورای ملی باستانشناسی، شورای عالی شهرسازی، شورای مرکزی تمام دانشگاههای ایران و کمیته بینالمللی ایکوموس وابسته به یونسکو و به مدت ۱۵ سال مسئولیت مرمت بناهای تاریخی ایران را برعهده داشته است.
هوشنگ سیحون بیش از دو دهه در ونکوور کانادا زندگی کرده است. وی همچنین شهروند افتخاری کشور فرانسه نیز بود. او استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بوده و یک دوره ریاست این دانشکده را عهدهدار بوده است. هوشنگ سیحون نقاش و معمار پرسابقه ایرانی، به "مرد بناهای ماندگار" معروف است.
دیدگاه هوشنگ سیحون در معماری
او در سبک معماری خود بیش از هر چیز منطق را در نظر میگرفت. زیرا عقیده داشت هیچگاه هیچ چیز نباید بی منطق در معماری به کار برود. حتی کوچکترین خط و کمترین نقطه باید دلیل و معنی مخصوص به خود داشته باشند. او به تناسب اجزای طراحی و سادگی آن اهمیت زیادی میداد. زیرا حجمها و تناسبات وقتی زیبا نباشند عوامل تزئینی، تأثیری در زیبایی آن نخواهند داشت. طراحیهای سیحون از کاربری تبعیت میکردند.
او از طرحهای بیمعنی و بیمغز بیزار بود و عقیده داشت که حقیقت باید بیپرده در معماری خودنمایی کند. حتی اگر زننده باشد. زیرا حقیقت همیشه زیبایی و لطف مخصوص به خود را خواهد داشت.
- برخی از آثار نقاشی هوشنگ سیحون:
آرامگاه بوعلی سینا– آرامگاه خیام – آرامگاه کمال الملک – آرامگاه نادر شاه– آرامگاه کلنل محمد تقی خان پسیان – مقبره عباس میرزا – بازسازی و طراحی آرامگاه فردوسی – بنای موزه توس – ساختمان بانک سپه تهران – مرکز فرهنگی یزد
- اثر دیگری از هوشنگ سیحون در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران:
پژوهش و گردآوری: زهرا خانه شیری