به مناسبت هفته میراث فرهنگی؛

«درهم عباسی» و «تخت جمشید میراث ماندگار» در کاخ موزه نیاوران+گزارش تصویری

يکشنبه 31 ارديبهشت 1402 - 08:31
به مناسبت هفته میراث فرهنگی، نمایشگاه «درهم عباسی» و «تخت جمشید میراث ماندگار» در کاخ موزه اختصاصی نیاوران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، نمایشگاه «درهم عباسی» مجموعه ای از سکه های دوران اسلامی و «تخت جمشید میراث ماندگار» آثار گراور با نمایی از این بنای تاریخی را که همگی متعلق به گنجینه کاخ نیاوران هستند را در معرض نمایش قرار داده است.

در نمایشگاه سکه های دوران اسلامی، تعداد 30 عدد سکه که مربوط به دوره خلافت عباسیان از جمله دوره مامون عباسی، سفاح، هارون الرشید، مقتدر عباسی و غیره که ضرب شهرهایی همچون مدینه الاسلام، کوفه، بصره، محمدیه (ری) و ارمنیه (ارمنستان) می باشند به نمایش گذاشته شده است.

گفتنی است عباسیان در سال های پایانی دعوت خویش و در آستانه پیروزی نهایی بر امویان (132هـ . ق)، به ضرب سکه هایی با نقش و ذکر آیه و تأکید بر نسبت با پیامبرخدا (ص) پرداختند. همچنین، با بررسی تصاویر سکه های موجود، می توان به این نتیجه رسید که انگیزه اصلی عباسیان از این اقدام انتقال به مرحله حکمرانی بود. آنان همچنین با ضرب سکه و استفاده از آن در داد و ستدهای خود، در جریان اقتصاد رو به سقوط امویان در نواحی شرقی، اخلال ایجاد می کردند.

«تخت جمشید میراث ماندگار» نیز تصاویری از بنای تاریخی و باستانی تخت جمشید که با تکنیک چاپ گراور خلق شده اند را در معرض دید قرار داده است.

علاقه مندان جهت بازدید از نمایشگاه های یاد شده می توانند 28 اردیبهشت تا 3 خرداد 1402 از ساعت 9 تا 17 به کاخ موزه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.

شناسه خبری: 3218
تاریخ انتشار: 1402/2/3108:31
هشتگ ها: #هفته میراث فرهنگی

آخرین مطالب