مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

نمایشگاه "شمایل نگاری و باورنگاری ایرانی" در موزه جهان نما

شنبه 15 بهمن 1401 - 13:04
به مناسبت ولادت حضرت علی(ع) و همزمان با دهه فجر 1401، نمایشگاهی ازمنتخب آثار گنجینه موزه های مجموعه نیاوران با عنوان "شمایل نگاری و باورنگاری ایرانی" در موزه جهان نما برگزار شده است.

 به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این نمایشگاه 6 اثر با موضوع شمایل نگاری حضرت علی (ع) که یکی از شناخته شده ترین شمایل ها در نقاشی ایرانی می باشد را به نمایش گذاشته است.

5 اثر این نمایشگاه شامل موضوعاتی همچون شمایل نگاری حضرت علی (ع) درکنار حسنین و قنبر و سلمان است که با تکنیک های نقاشی پشت شیشه، نقاشی روی آیینه، نقاشی روی بوم با حاشیه مینا و خاتم، نقاشی روی کاغذ به همراه حاشیه پارچه گلدار و آبرنگ خلق شده اند.

قدیمی ترین اثر به نمایش درآمده در نمایشگاه یاد شده نگاره محمدشاه درحضور حضرت علی (ع) است که سده دوازدهم هجری قمری با تکنیک آبرنگ روی کاغذ و با حاشیه مذهب با رقم علیقلی شیرازی خلق شده است.

شمایل نگاری مذهبی در فرهنگ ایرانی با روایت های مردمی پیوندی ویژه دارد و در این میان حصرت علی (ع) به عنوان یک چهره مقدس به یک نشان تصویری تبدیل شده است.

این نمایشگاه دوازدهم تا بیست و دوم بهمن ماه 1401 از ساعت 8 تا 16 در موزه جهان نما مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) میزبان علاقه مندان است.

شناسه خبری: 3103
تاریخ انتشار: 1401/11/1513:04
هشتگ ها: #شمایل نگاری, #موزه جهان نما , #حضرت علی %28ع%29

آخرین مطالب