مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

همزمان با آغاز سال نو میلادی؛

نمایش کتاب دعا متعلق به قرن 16 میلادی در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران+گزارش تصویری

يکشنبه 11 دی 1401 - 14:39
همزمان با آغاز سال نو میلادی کتاب "دعاهای روزانه متعلق به لویی دوازدهم " مربوط به قرن 16 میلادی و با قدمت قریب به 400 سال در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران به نمایش گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اثر ارزشمند یکی از نسخ قدیمی و نفیس گنجینه کتابخانه اختصاصی نیاوران می باشد که منسوب به لویی دوازدهم پادشاه قرن شانزدهم فرانسه بوده که از کاغذ پوستی تهیه شده و شامل 11 نقاشی مینیاتور با عناوین و مضامین مذهبی است.

تصاویر این کتاب توسط "ژان کلمب" مینیاتوریست و نقاش برجسته فرانسوی در قرن پانزدهم میلادی و تصویرگر نسخ خطی به تصویر کشیده شده است.

طبق اظهارات "ژان پرشه" مدیر ارشد بخش نسخ خطی کتابخانه ملی پاریس، بعد از مرگ لوئی دوازدهم این کتاب به "فرانسوای اول" و سپس "هانری دوم" از دیگر پادشاهان فرانسه می رسد ولی پس از آن اطلاعاتی از کسانی که این کتاب به آن ها رسیده در دست نیست.

این نسخه خطی ارزشمند در قرن 18 میلادی مجدد در پاریس صحافی شد و روی جلد آن مزین به نوارهای باریک و عطف آن مزین به گل از جنس طلا شد. همچنین حاشیه این کتاب سفید بوده که با صحافی مجدد از بین نرفته است.

کتاب دعاهای روزانه، مجموعه دعاهایی برای افراد عادی و پیروان مذهب کاتولیک و پیروان مسیح بود که همانند کتاب دعای روحانیون و کشیشان در ساعات شرعی و مختلف روز و یا در مراسم خاص مثل تدفین خوانده می شد. هر خانواده یکی از این کتاب های با ارزش و گرانبها داشت که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد. این کتاب ها دارای تصاویری با نگاره های سنتی هستند که مثل محتوای کتاب موضوع تصاویر هم مذهبی است.

میلاد مسیح، بشارت به شبان ها، نیایش مغان، معرفی مسیح در معبد، فرار به مصر، تاجگذاری مریم مقدس، عید پنجاهه، مبارزه داوود با جالوت و تشویق ایوب توسط دوستان مضامین تصاویر این کتاب  با ارزش هستند.

علاقه مندان برای بازدید از این اثر ارزشمند می توانند از تاریخ یازدهم تا پایان دی ماه 1401 از ساعت 8 تا 16 به موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه نمایند و مجموعه تا ساعت 17 فعال است.

شناسه خبری: 3086
تاریخ انتشار: 1401/10/1114:39
هشتگ ها: #موزه کتابخانه نیاوران, #میلاد مسیح, #لویی دوازدهم, #قرن 16 میلادی

آخرین مطالب