مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

پیوند میان نسل های مختلف در جشنواره عروسک «آسوکه»

دوشنبه 21 شهريور 1401 - 09:56
جشنواره بین المللی «آسوکه» با نمایش عروسک های بومی از ایران و سایر کشورهای جهان، پیوند دهنده میان نسل ها، اقوام و ملل مختلف در تالار آبی مجموعه نیاوران بود.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، مژده مصحفی توانا پژوهشگر و مسئول برگزاری جشنواره «آسوکه» با بیان این مطلب اظهار داشت: در این جشنواره نزدیک به 2 هزار عروسک به عنوان میراث ناملموس از اقوام و ملل ایرانی و خارجی که توسط 20 نفر از عروسک سازان و هنرمندان صنایع دستی احیا شده  ارائه و در معرض نمایش قرار گرفت.

او توضیح داد: تمامی عروسک های به نمایش گذاشته شده پروژه محور بوده و بر اساس پژوهش های گسترده و داستان ها و روایت هایی که از سال های دور موجود بوده احیا و بازآفرینی شده اند.

او هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی کودکان و بزرگسالان با عروسک های ملی و قومیتی دانست و افزود: در این نمایشگاه افسانه های کهن تصویرسازی و عروسک های مربوط به هریک خلق شده اند و به نوعی قصه های بصری جهت استفاده علاقه مندان تولید شده است.

توانا ادامه داد: آشنایی با پوشش، زیورآلات و آیین اقوام و ملل مختلف از دیگر اهداف برگزاری جشنواره است که همسو با آن تعدادی از عروسک های داخلی و خارجی بر اساس آیین و روایتی که پشت هریک بوده بازآفرینی و در معرض دید عموم قرار گرفته اند.

او تصریح کر: قرار است در ادامه این نمایشگاه تصاویر تمامی عروسک های جشنواره به همراه داستان ها و روایت های مربوط به هریک در کتابی به صورت یکجا جهت استفاده عموم علاقه مندان و پژوهشگران چاپ و ارائه شود.

او خاطرنشان کرد: آموزش ساخت ساده ترین عروسک بومی ایران، رونمایی از کتاب، برگزاری کارگاه های عروسک سازی، عروسک گردانی و قصه گویی و دوخت یکی از داستان های اسطوره ای توسط بازدیدکنندگان در قابی با عنوان «هزاردستان» دیگر برنامه های این جشنواره بودند که با استقبال چشمگیری از سوی مخاطبان همراه بود.

گفتنی است سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حسین روزبه معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و علی سعادت آذر رایزن فرهنگی منتخب ایران در ژاپن در طول برگزاری جشنواره از برنامه ها و عروسک های به نمایش گذاشته شده دیدن و بر حمایت از هنرمندان صنایع دستی و همچنین جایگاه عروسک ها در انتقال، حفظ و احیای میراث ناملموس اقوام تاکید کردند.

جشنواره «آسوکه» با حمایت معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، انجمن زنان مروج کارآفرین و هنرمند صنایع دستی عقیق و کانون فرهنگی هنری دایا 15 تا 19 شهریور 1401 در تالار آبی کاخ موزه نیاوران برگزار شد.

شناسه خبری: 3038
تاریخ انتشار: 1401/6/2109:56
هشتگ ها: #جشنواره عروسک, #آسوکه, #کاخ نیاوران, #تالار آبی

آخرین مطالب