به مناسبت ماه مبارک رمضان؛

معرفی قرآنی نفیس از گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

شنبه 10 ارديبهشت 1401 - 23:22
این قرآن خطی از گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران در سده سیزدهم هجری‌قمری توسط استاد محمدشفیع تبریزی به خط جامع‌نویسی (نسخ و رقاع) و با عیار استادی نگارش یافته و تمام عناوین و سرسوره‌ها به صورت مطلانویسی به اجرا درآمده است.

این قرآن خطی از گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران در سده سیزدهم هجری‌قمری توسط استاد محمدشفیع تبریزی به خط جامع‌نویسی (نسخ و رقاع) و با عیار استادی نگارش یافته و تمام عناوین و سرسوره‌ها به صورت مطلانویسی به اجرا درآمده است.
 
 
دو صفحه افتتاح مذهب و مرصع بوده و دارای سه فضای درون متنی، بالای متنی و حواشی است. در فضای درون متنی، وسط سطور طلا اندازی، محرّر و در فضای درون متنی، وسط سطور طلا اندازی، محرّر و کنگره‌ای است و پایان آیات با شمسه‌های مذهب و مرصع، از همدیگر تفکیک شده است.
 
 
در فضای بالای متن، پیشانی و سرلوح به اجرا در نیامده و فقط سرسوره، به همراه جداول زنجیره‌ای و حواشی ترنج و لچک، احاطه‌گر فضای اطراف سرسوره است.
 
 
جدول زنجیره‌ای، فضای حاشیه مادر را از فضای درون متنی جدا ساخته و قسمتی از حاشیه‌های سمت راست و چپ دو صفحه را بدون تزئین به نمایش گذاشته است. 
 
 
اجرای کتیبه در پایین فضای متنی بسان سرسوره به نمایش درآمده و مطالب سرسوره و کتیبه به صورت رنگین‌نویسی و شنگرفی است.
 
 
نام مذهب این کلام‌الله مجید میرزا عبدالوهاب مذهب‌باشی است.
 
 
جلد اثر لاکی است و در رویه جلد، تزئینات با نقش گل و شکوفه‌های درخت سیب به همراه گل زنبق و گل‌های محمدی در روی بوم دودی به اجرا درآمده و حاشیه همگام گلی و حاشیه مادر لچک و ترنجی، گل و بوته‌ای فضای متن را به صورت سرتاسری در بر گرفته است. درون جلد، به صورت لاکی با بوم الوان، به معرض نمایش درآمده و فاقد هرگونه تزئینی است.
 
 
مطلع اثر، با سوره فاتحه‌الکتاب آغاز شده و خاتمه این کلام‌الله، با سوره ناس به اتمام رسیده است. تعداد صفحات این اثر، ۲۶۶ ورق و در قطع نیم‌ورقی کتابت شده است.
 
 
 
 
 
 
 
گردآوری: ندا شانقی (آرشیو موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران)

شناسه خبری: 2850
تاریخ انتشار: 1401/2/1023:22
هشتگ ها:

آخرین مطالب