مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

به مناسبت ماه مبارک رمضان؛

معرفی قرآن خطی نفیس از گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

يکشنبه 4 ارديبهشت 1401 - 10:17
این قرآن خطی از گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران در سده سیزدهم هجری‌قمری توسط استاد زین‌العابدین قزوینی به خط جامع‌نویسی (نسخ، ثلث و رقاع) و با عیار استادی به نگارش در آمده است.

این قرآن خطی از گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران در سده سیزدهم هجری‌قمری توسط استاد زین‌العابدین قزوینی به خط جامع‌نویسی (نسخ، ثلث و رقاع) و با عیار استادی به نگارش در آمده است.
 
 
 
صفحات افتتاح کاملاً مذهب و مرصع بوده و در فضای درون متنی، طلا اندازی تحریر و دندان‌موشی به همراه ترجمه آیات به صورت رنگین‌نویسی به اجرا درآمده و پایان آیات را دوایر مطلایی و محرّر تشکیل داده است.
 
 
دو نقش بازویی در قالب ترنج و سرترنج مزدوج القایی، همراه با مذهب و مرصع‌سازی با استفاده از گل و بوته‌های تجریدی به اجرا درآمده و از دو طرف سمت راست و چپ، فضای درون متنی را در آغوش گرفته است. در فضای بالای متن، سرسوره و در قسمت پایین، کتیبه متقارن با سرسوره به اجرا درآمده است.
 
 
تمام تذهیب‌های کتاب، کار استاد علی محمد مذهب‌باشی است که در سده سیزدهم هجری‌قمری به انجام رسیده است. 
 
 
جلد اثر لاکی و روی آن نقش شمسه ترنجی با دو سرترنج در قالب گل و بوته‌ به اجرا درآمده و حاشیه همگام حل کاری زنجیره‌ای و حاشیه سرتاسری گلی فضای اطراف ترنج را در برگرفته که زیبایی خاصی به کار بخشیده است. مجلد این اثر آقا صادق شیرازی می‌باشد.
 
 
مطلع اثر، علاوه بر طریقه استخاره قرآنی که از حضرت امام جعفر صادق (علیه‌السلام) روایت شده، با سوره فاتحه‌الکتاب آغاز شده و در خاتمه با سوره ناس و با درج عبارت "و تمت کلمه ربک صدقا و عدلا، لا مبدل الکلماته و هو السمیع علیم" به نگارش قرآن پایان داده است.
 
 
تعداد صفحات کتاب 424 ورق و در قطع رحلی کوچک می‌باشد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
گردآوری: ندا شانقی (آرشیو موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران)
 

شناسه خبری: 2847
تاریخ انتشار: 1401/2/410:17
هشتگ ها: #قرآن خطی, #موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران, #ماه رمضان

آخرین مطالب