به مناسبت ماه مبارک رمضان؛

معرفی قرآن خطی از گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

يکشنبه 4 ارديبهشت 1401 - 09:00
این کتاب از گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران در سال 973 هجری‌قمری (945 خورشیدی) توسط استاد اسکندر ابن عبدالله هروی به خط جامع‌نویسی (نسخ و رقاع) و با عیار ممتاز به نگارش درآمده است.

این کتاب از گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران در سال 973 هجری‌قمری (945 خورشیدی) توسط استاد اسکندر ابن عبدالله هروی به خط جامع‌نویسی (نسخ و رقاع) و با عیار ممتاز به نگارش درآمده است.
 
 
در صفحات افتتاح، در هر کدام از صفحات، سه فضای خاص به نمایش درآمده است. در فضای درون متنی، وسط سطور، طلا اندازی و محرّر مضرّسی شده و پایان آیات نیز با دوایر چرخ و فلکی مطلایی مشخص شده، دو حاشیه بازوی گلی در دو طرف فضای درون متن به اجرا درآمده و در قسمت فوقانی بالای متن، سرسوره‌های قرآنی، در قالب مستطیل بزرگ و به صورت بیاض‌نویسی در داخل ترنج، سرترنج و نیم‌ترنج و لچکی به اجرا درآمده است.
 
 
در فضای بالای سرسوره، حاشیه همگام لچک ترنجی مزدوج به همراه حاشیه تشعیری زنجیره‌ای احاطه شده و حاشیه مادر در قالب نقوش گنبدی قابقابی به اجرا درآمده است.
 
 
عبدالله مذهب‌باشی، تزئین‌گر این صفحات است که در سده دهم هجری صورت گرفته است.
 
 
جلد اثر چرمی ساغری و سوخت است. روکش جلد، در قالب مشته‌ای سوختی به اجرا درآمده است. نقش وسط، به لچک‌های طره‌ای اختصاص داده شده و فضای ترنج و سرترنج و لچکی با اجرای شرفه‌های پرتوی مطلایی آذین بسته شده‌اند. مجلد کتاب ملا قوام‌الدین مجلّد تبریزی بوده است.
 
 
این کلام‌الله مجید، با سوره فاتحه‌الکتاب، آغاز شده و در پایان بعد از سوره ناس، با عبارت "صدق الله العظیم و بلغ رسوله الکریم، نحن علی ذلک من الشهادین، کتبه الفقیر الراجی الی رحمه ربه، اسکندر ابن عبدالله، غفرالله له لمن و وقر و کاتب الدعا بالخیر، لهجره النبویه سنه 973 هجری‌قمری" خاتمه پذیرفته است.
 
 
تعداد صفحات کتاب 303 ورق و در قطع رقعی کتابت شده است.
 
 
  
 
 
 
 
گردآوری: ندا شانقی (آرشیو موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران)
 

شناسه خبری: 2846
تاریخ انتشار: 1401/2/409:00
هشتگ ها: #موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران, #قرآن خطی, #ماه رمضان

آخرین مطالب