مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

نگاهی به منظره نگاری در آثار تئودور هینس

يکشنبه 16 آبان 1400 - 10:16
بدون عنوان هنرمند: تئودور هینس Theodore Hines (1860-1889) تکنیک: رنگ روغن روی بوم ابعاد: 66*106 سانتی متر محل نگهداری: گنجینه کاخ موزه صاحبقرانیه

بدون عنوان
هنرمند: تئودور هینس Theodore Hines (1860-1889)
تکنیک: رنگ روغن روی بوم
ابعاد: 66*106 سانتی متر
محل نگهداری: گنجینه کاخ موزه صاحبقرانیه

 

تئودور هینس (بریتانیایی 1889-1860)

"تئودور هینس" نقاش منظره نگار مشهور قرن نوزدهم بریتانیا است. وی غالباً در آکادمی سلطنتی از سال 1880 تا 1889 نمایشگاه برگزار می کرد. "هینس" همچنین نمایشگاه هایی از سال 1876 تا 1889 در بسیاری از گالری های معتبر لندن از جمله خیابان "Suffolk" و گالری "Grovenor" برگزار می کرد.

 

وی در تصویرگری منظره های روستایی تخصص داشت. در طول زندگی حرفه ای اش، لندن را برای زندگی انتخاب کرد. او برادر "فردریک هینس" از هنرمندان برجسته انگلیس بود.

 

عناوین آثار وی در آکادمی سلطنتی شامل: "بهار"، "چراغ درخشان" و "تاریک و روشن" است.

 

نقاشی منظره یا منظره نگاری (Landscape painting)

شیوه های مختلف بازنمایی چشم انداز و صحنه طبیعی که گاه انسان و حیوان نیز در آن حضور دارند، منظره آرمانی از موضوعات مرسوم در دیوارنگاره های منازل رومیان باستان بود. در خاور دور نیز سنت منظره نگاری پیشینه ای بس کهن داشت که مضمون هایی چون فصول و محیط طبیعی را در معانی روحانی ارائه می کرد.

 

مصوران شمال اروپا، "کتاب ایام" را با منظر خیالی می آراستند. در دوران رنسانس چشم اندازها فقط پس زمینه ای برای پیکره ها و تک چهره ها بودند. "لئوناردو داوینچی" به مطالعه سیمای طبیعت و تجسم عمق در پرده های خود اهمیت می داد. ولی در نقاشی های "آلبرشت دورر" و "پیتر بروگل مهتر" منظره طبیعت گرایانه امکان بروز یافت.

 

با این حال، پیش از پیدایش مکتب های هلندی و فلاندری در سده هفدهم، منظره نگاری چون یک گونه مستقل نقاشی مورد توجه اروپاییان قرار نگرفته بود. در واقع، منظره نگاری به معنای امروزی با هنرمندانی چون "پیتر پل روبنس"، "رامبرانت" و "یاکُب رُینردال" شروع شد. در سده هجدهم چندان پیشرفتی نکرد، اما مهمترین تحولات نقاشی سده نوزدهم مدیون نقاشان "مکتب باربیزون"، امپرسیونیست ها و هنرمندان پست امپرسیونیسم بود، که وسیعاً به موضوع منظره طبیعی پرداختند.

 

به طور کلی، تاریخ سه قرن منظره نگاری اروپایی از آرمانگرایی کلاسیکی "نیکولا پوسن" و "کلود لورین"، رمانتیسم شاعرانه "ویلیام ترنر" و "جان کانستبل" و "ژان-بتیست-کامی کورو" تا تحلیل ساختاری "پل سزان" و تجربه های شهودی "ونسان ون گوگ" نشان دهنده تنوع برخورد هنرمند با طبیعت است.

 

منظره نگاری سده بیستم نیز رویکردهای گوناگونی را شامل می شود: از جمله منظره های اکسپرسیونیست "کوکوشا" و منظره های سورئالیست "ماکس ارنست". (فرهنگ معاصر، پاکباز، 544)

 

نمونه آثار هنری تئودرو هینس

 

منظره کوهستانی با آبشار/ محل نگهداری: گالری هنری ولورهمپتون

 

نمایی دور از قلعه بالمورال، آبردین شایر/ محل نگهداری: مجموعه هنری (Astley Cheetham) 

  

مسیر دریاچه کاترین/ محل نگهداری: منطقه دریاچه، National Trust

 

دره Trossachs/ محل نگهداری: منطقه دریاچه، National Trust

 

 

پژوهش و گردآوری: معصومه بهرامیان

 

 

شناسه خبری: 2738
تاریخ انتشار: 1400/8/1610:16
هشتگ ها:

آخرین مطالب