مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

به مناسبت یکم شهریور؛ روز ملی همدان و روز بزرگداشت ابوعلی سینا

معرفی اثری از هوشنگ سیحون از گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی

دوشنبه 1 شهريور 1400 - 14:31
عنوان اثر: امامزاده کوه همدان (۱۳۵۰) هنرمند: هوشنگ سیحون (۱۳۹۳-۱۲۹۹) تکنیک: طراحی با قلم فلزی ابعاد: ۴۱*۵۹ سانتی‌متر محل نگهداری: گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

عنوان اثر: امامزاده کوه همدان (۱۳۵۰)
هنرمند: هوشنگ سیحون (۱۳۹۳-۱۲۹۹)
تکنیک: طراحی با قلم فلزی
ابعاد: ۴۱*۵۹ سانتی‌متر 
محل نگهداری: گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران
 
 
یکم شهریور همزمان با زادروز شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا پزشک، ریاضی‌دان، منجم، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، جغرافی‌دان، زمین‌شناس، شاعر، منطق‌دان و فیلسوف مشهور ایرانی است که در همدان درگذشت و مقبره وی در این شهر قرار دارد. به همین دلیل اول شهریور هم "روز پزشک" و هم "روز ملی همدان" نام‌گذاری شده است.
 
 
این روز فرصتی شد تا از میان گنجینه ارزشمند مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به معرفی اثری از هوشنگ سیحون نقاش و معمار پرسابقه ایران بپردازیم؛ هنرمندی که به "مرد بناهای ماندگار" و "پدر معماری مدرن ایران" معروف است و در سن ۲۵ سالگی نخستین اثر معماری خود، "بنای یادبود آرامگاه بوعلی‌سینا" را طراحی نمود.
 
 
هوشنگ سیحون در نقاشی نیز صاحب‌سبک بود و شوق بـه هنر، او را به شاگردی بهزاد‌ کشانید. او در کنار معماری، به نقاشی از مناظر و روستاهای ایران نیز می‌پرداخت. "امامزاده کوه همدان" از گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران یکی از همین نقاشی‌هاست. 
 
 
سیحون در سال ۱۹۷۲ میلادی به همراه نقاشانی صاحب‌نام و معروف همچون "پیکاسو" و "سالوادور دالی"، در نمایشگاهی در ماساچوست شرکت کرد و با کارهای پر پیچ‌و‌تاب خطی‌اش توجه همه را به خود جلب نمود. 
 
 
نقاشی‌های او به گونه‌ای است که در آن‌ها هیچگاه خطوط یکدیگر را قطع نمی‌کنند و هنوز کسی نتوانسته طرحی مانند نقاشی‌های او خلق کند.
 
 
گردآوری: پروانه اسکاش
عکس: کریم صباغی

شناسه خبری: 2713
تاریخ انتشار: 1400/6/114:31
هشتگ ها:

آخرین مطالب