مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

نمایشگاه مجازی روایت تصنیف های انقلاب اسلامی همزمان با دهه مبارک فجر؛

روایت سرود ایران ایران

سه شنبه 21 بهمن 1399 - 10:57
سرود ایران ایران آهنگساز: فریدون خشنود خواننده: رضا رویگری شعر: حسین سرفراز

سرود ایران ایران
آهنگساز: فریدون خشنود
خواننده: رضا رویگری
شعر: حسین سرفراز

 

این سرود ماندگار یکی از متفاوت ترین آهنگ های انقلابی است. داستان ساخت آن این است که فریدون خشنود به نزد رضا رویگری می رود برای اجرای آن و به او می گوید: سرودی ساخته ام و می خواهم که تو آن را بخوانی و قصد انتشار آن هم ندارم و می خواهم به یادگار نزد خودم داشته باشم.

 

رویگری قبول می کند و به استودیو می رود بعد از ضبط مراحل صداگذاری چند روز طول می کشد چون آهنگساز به دنبال نوازنده طبل می گشته است و در آن روزهای پرهیاهو یافتن چنین نوازنده ای کار آسانی نبوده است.

 

به هر حال کار ضبط می شود  و روز 23 بهمن از رادیو تلویزیون پخش می شود که با استقبال کم نظیر مردم روبرو می شود. کپی نوارهای این سرود به سرعت در میان مردم پخش می شود و تبدیل به سمبلی از پیروزی انقلاب می شود.

 

این سرود هنوز پس از چهار دهه طراوت و تازگی خود را حفظ کرده است و حتی برای نسل های بعد تداعی گر خاطرات روزهایی است که در آن حضور نداشته اند و تنها از آن شور و همدلی و پیوستگی شنیده اند. این سرود با اینکه قالب موسیقی کلاسیک ایرانی ندارد اما در فضای موسیقی ایرانی ساخته شده است. گام و فواصل آن از جنس دستگاه شور است هرچند قصد و نیت سازده، ساخت یک تصنیف سنتی نبوده است.

 

مهمترین ویژگی این سرود عدم استفاده از ارکستر و سازهای معمول است. در همراهی آواز از صدای طبل و زنجیر و سنج استفاده شده است که در موسیقی مذهبی ایران سابقه ای بس کهن دارد.

 

این نوآوری و خلاقیت در اجرا که ریشه در فرهنگی عمیق دارد و نیز صدای خاص رضا رویگری موجب خلق متفاوت ترین سرود انقلابی در آن سال ها می شود.

 

دلیل اقبال عمومی آن نیز استفاده از نمادهای صوتی مانند سنج و زنجیر و طبل است که گوش و جان مردم سال ها با آن عجین است و این صداها یادآور مفهوم شهادت و مبارزه با ظلم و قیام سرور آزادگان جهان حسین است.

 

مضمون شعر نیز آرمان های میهنی و ایمانی ایران اسلامی را با هم پیوند زده است و دو واژه "ایران" و "الله" پر بسامدترین کلمات در شعر این تصنیف هستند. ترکیب تمام این عناصر اثری موسیقایی خلق می کند که در تاریخ ایران جاودان است.

 

 

پژوهشگر: امید انارکی با همکاری مهناز اسدی

شناسه خبری: 2659
تاریخ انتشار: 1399/11/2110:57
هشتگ ها:

آخرین مطالب