رئیس مرکز ملی فرش:
هیچ کالایی مانند فرش نمی‌تواند اولویت صادرات صنایع دستی ایران باشد

رئیس مرکز ملی فرش در نشست خبری که دوشنبه 4 آذر ماه با حضور دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و نروژ در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد با بیان اینکه فرش هنر-صنعت است و بوی تمدن ایران را می‌دهد گفت: «هیچ کالایی مانند فرش نمی‌تواند اولویت صادرات صنایع دستی ایران باشد.»

رئیس مرکز ملی فرش در نشست خبری که دوشنبه 4 آذر ماه با حضور دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و نروژ در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد با بیان اینکه فرش هنر-صنعت است و بوی تمدن ایران را می‌دهد گفت: «هیچ کالایی مانند فرش نمی‌تواند اولویت صادرات صنایع دستی ایران باشد.»

 

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، فرشته دست پاک رئیس مرکز ملی فرش در نشست خبری نمایشگاه فرش و تابلوفرش دستباف ایرانی که از تاریخ 6 تا 15 آذرماه در مجموعه نیاوران برگزار می شود افزود: «با تمدن غنی، فرش دستباف می‌تواند اشتغال مناسب و ارزآوری بالایی را برای کشور به‌ همراه داشته باشد.»

 

رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه پس از تشدید تحریم‌ها بازارهای دیگری جایگزین بازار آمریکا شده‌اند، گفت این انتظار که مشوق‌های صادراتی مانند گذشته برقرار شود حرف درستی است اما به‌دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای در وضع کنونی این امکان فراهم نیست.

 

وی با بیان اینکه حدود دو میلیون نفر در حوزه فرش دستباف در حال فعالیت هستند گفت: «بیست و نه منطقه برای تولید فرش ایران ثبت جهانی شده‌اند و هرگونه کپی‌برداری از نقشه فرش‌های این 29 منطقه می‌تواند با پیگیری و شکایت از سوی ایران همراه باشد.»

 

رئیس مرکز ملی فرش عنوان کرد: «فرش دستباف، پسته و زعفران سه کالای استراتژیک صادراتی پس از نفت هستند. فرش ارزش افزوده بالاتری نسبت به پسته و زعفران دارد، گاهی برخی فرش ایران را معادل بنز آلمان معرفی می‌کنند اما من معتقدم فرش ایران از بنز آلمان نیز با ارزش‌تر است، چون افزایش سن و طول عمر فرش به ارزش و بهای آن می‌افزاید.»

 

دست‌پاک با بیان اینکه بیش از 80 درصد مواد اولیه فرش در داخل تولید می‌شود، گفت: «بخشی از ابریشم مورد نیاز فرش‌های دستباف از کشورهای ارمنستان و ازبکستان به کشور وارد می‌شود و مقداری از پشم مورد نیاز نیز از نیوزلند و استرالیا وارد می‌شود.»

 

رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه بیش از  80درصد تولیدات فرش کشور تا سال گذشته صادر می‌شده است گفت: «از این میزان 30 درصد به صادرات فرش دستباف به کشور آمریکا اختصاص داشته است که پس از تحریم، این بخش از صادرات از دست رفته است و تلاش‌ها برای بازار جایگزین آن آغاز شده و طبیعی است وقتی بخشی از بازارهای صادراتی به‌دلیل اعمال تحریم از دست می‌رود تولید نیز کاهش می‌یابد اما تاکنون آماری درباره کاهش میزان تولید فرش دستباف گزارش نشده و ژاپن بازار جایگزین آمریکا پس از تشدید تحریم‌ها است.»

 

وی با بیان اینکه در وضع تحریم کشور نیازمند شرایط خاص و ویژه‌تری است گفت: «کشورهای دیگری در حال جایگزینی برای بازارهای از دست رفته هستند و دولت باید به این سمت و سو پیش رود که تمام ابزارها را برای حمایت از این هنر-صنعت ملی به کار گیرد.»

 

دست‌پاک با بیان اینکه بخش خصوصی دست‌اندرکار در تولید فرش دستباف باید برای تبلیغ این کالا در داخل و خارج از کشور دست به کار شوند گفت: «مجموعه‌های فرش ماشینی اکنون تبلیغات گسترده‌ای را برای برندسازی و گسترش مصرف آغاز کرده‌اند و بخش خصوصی فعال در فرش دستباف نیز می‌تواند این تلاش‌ها را در دستور کار قرار دهد.»

 

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های فرش در استان‌های کشور گفت: «کارگروه‌های فرش جزء پنج کارگروه اول استان‌ها هستند و تولیدکنندگان می‌توانند مسائل و مشکلات مربوط به تولید خود را از طریق کارگروه‌های مستقر در استان‌ها پیگیری کنند.»

 

رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه20 درصد از تولید فرش دستباف صرف بازار داخلی می‌شود گفت: «با استارت‌آپ‌ها، صاحبان ایده و فعالان این بخش مذاکراتی صورت گرفته است تا افرادی که ایده‌پردازی در حوزه کسب و کارهای نوین دارند بتواند به رونق تولید کمک کنند.»

 

وی با اشاره به تفاهمی که با صندوق کارآفرینی امید انجام شده است گفت: «افرادی که تمایل داشته باشند فرش ایرانی خریداری کنند، می‌توانند از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید که بهره مناسبی دارد، استفاده کنند همچنین با بانک کشاورزی و صنعت و معدن نیز تفاهمی در حال انجام است تا خریداران با استفاده از تسهیلات این دو بانک فرش را به سبد خانوار وارد کنند.»

 

وی در ادامه گفت: «از ظرفیت‌ اتاق‌های مشترک بازرگانی برای کمک به صادرات فرش دستباف بهره گرفته می‌شود و فضا به این سمت و سو در حال حرکت است که بتوان فرصتی برای رشد و صادرات بیشتر فرش دستباف فراهم کرد.»

 

وی با اشاره به ایجاد میز مشترک ایران و چین گفت: «این فرصت نیز برای صادرات و تهاتر فرش دستباف به کشور چین فراهم شده است و پس از آمریکا، آلمان دومین کشور هدف صادراتی ما است.»

 

وی درباره ارتباط دانشگاه‌های ایران و خارج از کشور نیز گفت: «به‌غیر از ترکیه و یکی دو کشور دیگر، دانشگاه تخصصی درباره فرش دستباف وجود ندارد اما در ایران بیش از 20 دانشگاه در این زمینه فعال هستند که ما به‌دنبال آن هستیم تا فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها به عنوان سفرای فرش در روستاهای کشور فعال شوند.»

 

دست‌پاک درباره عدم حضور ایران در نمایشگاه خارجی فرش نیز گفت: «فرش ایران در نمایشگاه‌های مهم فرش دستباف از جمله نمایشگاه دموتکس ایران در آلمان، چین و ترکیه حضور داشته‌اند.»

 

وی افزود: «تنها یک موزه فرش در ایران وجود دارد که مربوط به 50 سال پیش است و در مذاکراتی که با معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت گرفته پیشنهاد شده است تا مدیریت این مجموعه به صورت هیأت امنایی و با مشارکت مرکز ملی فرش صورت گیرد که این موضوع از طریق این مرکز در حال بررسی است.»

 

رئیس مرکز ملی فرش با تأکید بر ضرورت توجه به توریسم فرش گفت: «باید در حد و اندازه‌ای که توریسم به فرش دستباف اهمیت می‌دهد برای جذب گردشگر به کشور استفاده کرد.»

 

همچنین سلماسی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و نروژ در ادامه این نشست گفت: «بر اساس گزارشی که در فروردین امسال منتشر شده است 2.6 میلیون دلار فرش دستباف به نروژ صادر شده است که از ده قلم اول صادراتی به این کشور پیشی گرفته است.»

 

وی با اشاره به علاقمندی زیاد به فرش ایران در اروپا گفت: «یکی از اقدام‌های مهم در زمینه رونق صادرات فرش دستباف می‌تواند ارتباط میان دانشگاه‌های ایران و خارج باشد، همچنین برگزاری ورک‌شاپ‌ها و فعال شدن رایزن‌های اقتصادی در کنار حضور در نمایشگاه‌های خارجی از دیگر اقدام‌هایی است که می‌تواند به رونق فرش دستباف ایران کمک کند.»

 

سلماسی گفت: «توریسم فرش نیز از جمله ظرفیت‌هایی است که بهره لازم از آن گرفته نشده است. اعلام برگزاری نمایشگاه‌ها نیز باید به موقع باشد تا بتوان از ظرفیت توریسم فرش استفاده کرد.»

 

یادآور می شود نمایشگاه فرش و تابلوفرش دستباف ایرانی با حضور 28 تولیدکننده و صنعتگر از تاریخ 6 تا 15 آذر ماه از ساعت 15 تا 21 و جمعه ها از 11 صبح تا 21 در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) دایر می شود.