کتاب Pieter Bruegel 1525-1569

پیتر بروگل بزرگترین نقاش قرن 16 اهل هلند در دوران رنسانس است که به جهت نقاشی مناظر طبیعی و زندگی روستایی شهرت دارد از آنجایی که اکثر اعضای خانواده بروگل نقاشان شهیری گشتند برای متمایز کردن پیتر بزرگ به او لقب بروگل روستایی داده اند.

 عنوان کتاب:Pieter Bruegel 1525-1569

متن:Trenchard Cox

محل انتشار: لندن

تاریخ نشر:1951

انتشارات:Faber and Faber

 

پیتر بروگل بزرگترین نقاش قرن 16 اهل هلند در دوران رنسانس است که به جهت نقاشی مناظر طبیعی و زندگی روستایی شهرت دارد از آنجایی که اکثر اعضای خانواده بروگل نقاشان شهیری گشتند برای متمایز کردن پیتر بزرگ به او لقب بروگل روستایی داده اند. بروگل پس از آنکه در اوان زندگی توانایی و استعداد اعجاب انگیزش را در نقاشی نشان داد به شاگردی Pieter coocke aelst در آمد و سرانجام با دختر او مایکن ازدواج کرد.

او مدتی را در فرانسه و ایتالیا گذراند و سپس به آنتورپ رفت و در آنجا به سال 1551 به عنوان استاد به عضویت انجمن نقاشان درآمد؛ او ده سال پایانی زندگی را در بروکسل بسر برد. در هنگام مرگ دو فرزند داشت پیتر بروگل جوان و یان بروگل که هر دو نقاشان بزرگ و تحسین برانگیزی از آب درآمدند. از آنجایی که فرزندان بروگل در زمان مرگش بسیار کم سن و سال بودند به نظر می رسد که آموزششان بیشتر برعهده مادرشان که خود نیز نقاش بود صورت گرفته است.

هنر بروگل آخرین مرحله در پیشرفت نقاشی سنتی هلند است که با یان ون ایک در قرن 15 آغاز شد. این سنت انتزاع هنر قرون وسطی را به یک دید تجربی از واقعیت تغییر داد. بروگل به صراحت تاثیر هنرمندان ایتالیایی رنسانس و تعابیر کلاسیکشان را که بر آثار اکثر نقاشان هم دوره اش غالب است رد کرد. به جای موضوعات اساطیری صحنه های شاعرانه و صحنه هایی از طبیعت را به تصویر می کشد که خارج از قواعد واقع نمایی در عصر بروگل می نماید. بر خلاف بسیاری از نقاشان، پیتر بروگل به دلیل عدم تمایل به ستایش شخص خود به ندرت نقشی از خود تصویر کرده است و این کار برای شناسای چهره هنرمند مشکل می نماید.

کارهای اولیه بروگل چشم اندازهایی از طبیعت بودند. علاقه ای که در سر تا سر عمر پا بر جا ماند. تعدادی از نقاشی های چشم اندازهای افق که در سفر ایتالیا کشیده بود توانایی منحصر به فرد او را در به تصویر کشیدن تغییرات فصلی و کیفیات جوی طبیعت نشانگر است، همین شاخصه ها در آثار متاخر او به چشم می خورد.

شاخصه تمام آثار او نگاه دقیق به سرشت انسانی ،لطافت فراگیر و نشاط تصاویر روستایی اوست این تصاویر با وجود سادگی در ترکیب رنگ در توصیفشان از زندگی خشن روستایی و تلاش برای بقا بی نظیر هستند. در طی دوران زندگی بروگل علاقه شدیدی به زندگی ناملایم کشاورزان پیدا کرد. کشاورزانی که تا آن زمان در آثار او به نوعی «تحمل» می شدند در «رقص روستایی» به ناگاه در جامعه قهرمانان درآمدند.

پژوهشگران هنری جدید بر خلاف گذشتگان که آثار بروگل را تنها نمایه های ساده از سنتها و چشم اندازهای معمولی که توسط نقاشی روستایی خلق شده می دانستند بروگل را به لحاظ محتوا، نه فرم صرف نقاشی با درک بالای هنری می دانند.

آثار بروگل به طور وسیعی و حتی گاه بسیار متضادی به اعتقادات متفکران مذهبی مختلفی نسبت داده شده، از ستیزه میان کاتولیک ها و پروتستان ها تا سلطه سیاسی  اسپانیا بر قسمت هایی از اسکاتلند و حتی از برابریهای بارز تا تبعیضات دراماتیکی که توسط جامعه فلاندر در زبان مطرح می شد. برای نزدیکی بیشتر با آثار بروگل نباید این نکته را نادیده گرفت که بروگل در دوران خطرناکی می زیسته و لازم بوده تا در پناه طنز تلخ به ابراز عقاید بپردازد. همانطور که به طور بسیار زیبایی در آثار او بارز است.

بروگل در بروکسل می زیست که دوک آلبا نیروهایش را در آگوست 1567 وارد شهر کرد. دوک توسط فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا که استان های هلندی در سلطه او بودند فرستاده شده بود، به دستور فرماندهان، ملزم به وادار کردن پروتستان ها به بازگشت مذهب کاتولیک بود. در طی سالیان فیلیپ بسیاری از مناطق تحت سلطنتش را به مرگ محکوم کرده بود. این فشارها درنهایت منجر به جنگ های هشتاد ساله ای شد ک منجر به تشکیل بلژیک کاتولیک در جنوب و هلند پروتستان در شمال شد. این سال ها نشانگر عمق فاجعه و عدم توانایی جهت بیان صریح اعتقادات هنرمندانی چون بروگل است.

 

 گردآورنده: پروانه احمدی