آشنایی با بخشی از آثار "فرنان لژه" در مجموعه نیاوران

پنج‌شنبه 8 خرداد 1399 - 20:02
ژوزف فرنان هانری لژه (تولد 4 فوریه 1881 – مرگ 17 آگوست 1955) نقاش، مجسمه ساز و فیلم ساز فرانسوی است. او در 4 فوریه 1881 در شهر کوچک آرژانتان در نورماندی فرانسه به دنیا آمد.

ژوزف فرنان هانری لژه

ژوزف فرنان هانری لژه (تولد 4 فوریه 1881 – مرگ 17 آگوست 1955) نقاش، مجسمه ساز و فیلم ساز فرانسوی است. او در 4 فوریه 1881 در شهر کوچک آرژانتان در نورماندی فرانسه به دنیا آمد. در رشته معماری تحصیل کرد و به عنوان نقشه کش ساختمان مشغول به کار شد. در سال 1903 فراگیری نقاشی را در پاریس آغاز کرد و در سال 1909 سبک کوبیسم و اورفیسم را برای خود انتخاب کرد.

 

وی یکی از ابداع کنندگان "کوبیسم" بود. کوبیسم یکی از سبک های مطرح نقاشی است که در این سبک موضوعات نقاشی در قالب اشکال هندسی شکسته و نامشخص ترسیم می شوند و اغلب عمق چندانی ندارند.

 

او در سال های 1918 و 1921 یک مجموعه تابلو کشید که برجسته ترین آن ها تابلوی "صفحات گرد در شهر" بود. شکل ها در تابلوهایش از تابندگی یکسانی برخوردارند و در نتیجه نوعی برابری میان انسان ها را القاء می کنند. در سال 1925 برای اولین بار نقاشی هایش در نمایشگاه هنرهای تزئینی پاریس به نمایش درآمد.

 

او از هنرمندان مطرح دوران مدرن است، که بعد از جنگ جهانی اول، به دنبال اعتقادات قوی مذهبی و ناسیونالیستی، به کشیدن تصویر انسان های در حال کار در فضای شهری روی آورد. او با بینشی آینده گرا و با زبانی صریح به ستایش شادمانه جهان صنعتی نوین و انسان سازنده این جهان پرداخت.

 

شیوه کار او ترکیبی است و شکل هایی را کنار هم قرار داده که نماها، بام ها، پله ها، رهگذران، نور لامپ و ... را القاء می کند و کارهایش بیشتر شبیه به پوستر بود و شکل ها به حالت مسطح قرار می گرفتند. وی یک نقاشی دیواری در مضمون حمل و نقل برای نمایشگاه جهانی پاریس کشید. او توانست شیوة مردم پسندی را در کارهایش خلق کند، به همین خاطر او را از پیشگامان هنر پاپ می دانند.

 

بیشتر آثار لژه موضوع هایی معاصر دارند. او با خط های شکل ساز ساده و سطوح رنگی پرطنین، خصلت "سترگ نما" به پیکرهای انسانی می داد و به طرزی صریح و رک با واقعیت های جهان معاصر روبه رو می شد ولی از طریق نشانه ها به تفسیر واقعیت می پرداخت.

 

او سعی می کرد که به تضادی از رنگ ها، خطوط و منحنی ها برسد و همچنین رنگ های خالص را در تقابل با سایه ها و سایه روشن ها.

 

او معتقد بود زندگی جدید ایجاب می کند بیان تصویری هم تغییر کند.

 

بدون عنوان (1954)/ هنرمند: فرنان لژه (1955-1881)/تکنیک: لیتوگرافی (چاپ سنگی)/ ابعاد: 30*34سانتی متر/ محل نگهداری: موزه جهان نما

 

 

بدون عنوان (1953)/ هنرمند: فرنان لژه (1955-1881)/تکنیک: لیتوگرافی (چاپ سنگی)/ ابعاد: 49*64.5سانتی متر/ محل نگهداری: موزه جهان نما

 

 

 

پژوهش و گردآوری: مریم ذهبی-پروانه اسکاش

شناسه خبری: 2559
تاریخ انتشار: 1399/3/820:02
هشتگ ها:

آخرین مطالب