مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

ایکن «مسیر صلیب» در کاخ نیاوران مرمت شد

يکشنبه 26 آبان 1392 - 10:10
انجام عملیات حفاظت و مرمت بر روی ایکن «مسیر صلیب» متعلق به مخزن کاخ اختصاصی نیاوران، در واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران انجام شد.

انجام عملیات حفاظت و مرمت بر روی ایکن «مسیر صلیب» متعلق به مخزن کاخ اختصاصی نیاوران، در واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران انجام شد.

 

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این تابلو در ابعاد 30×36 و با عنوان  «مسیر صلیب»، تابلو نقاشی بر روی تکیه گاه چوب و از زیر مجموعه های شکل مستمر بوده که در قرن 19 میلادی توسط هنرمندان روسی خلق شده و سیر تولد حضرت مسیح تا به صلیب کشیده شدنشان را به نمایش میگذارد.

 

بر اساس مطالعات ماکروسکوپی، میکروسکوپی و آزمایشگاهی، تغییر فرم تکیه گاه چوبی، شکستگی و ترک تکیه گاه چوبی، حفره، سستی و آلودگی بیولوژیکی، ترک، سستی و ریختگی لایه بستر، تاول رنگ و بستر، ریختگی رنگ، پوسته شدن رنگ، خراشیدگی رنگ، دلمه شدن ورنی، از بین رفتن ورنی در بیشتر نقاط و آلودگی و چرکی از جمله آسیب های وارده به لایه های این اثر بوده اند.

 

عملیات حفاظت و مرمت این اثر شامل از بین بردن آلودگی بیولوژیکی و استحکام بخشی و پر نمودن حفره ها، غبار روبی و پاکسازی جرم آلودگی، برداشتن لایه ورنی آسیب دیده، استحکام بخشی لایه رنگ و بستر، قراگیری در فریم مخصوص جهت از بین بردن تاب تکیه گاه، برداشتن لایه های مرمت نادرست رنگی، برگرداندن و استحکام بخشی طبله و  تاول ها رنگ و بستر، بستر سازی، موزون سازی و پوشش دهی با ورنی استحکام بخش بوده است.

 

تکیه گاه این نقاشی با توجه به مطالعات فن شناسی انجام شده از جنس کاج نوئل می باشد و لایه بستر این اثر بر اساس مطالعات میکروسکوپ الکترونی شامل ژیپس با اندکی زبره است.

 

ایکن نگاری از ریشه یونانی  Eikon گرفته شده و در فرهنگ فارسی به معنای تمثال، تندیس، پیکر، مجسمه و تشبیه تصویر حضرت مریم و مسیح یا مقدسان مسیحی و شمایل اولیاء می باشد.

 

از خصوصیات عمومی ایکنها عدم وجود پرسپکتیو همانند مینیاتور ایرانی بوده و اغلب سوژه اصلی بزرگتر و مرکزیت بیشتری را به خود جذب می کند؛ نکات اصلی در پس زمینه جای گرفته و به نقاش اجازه می دهد از واقعه پرده برداری کند؛ شبیه به آنچه در پرده خوانی در ایران وجود دارد.

 

همچنین در ایکن نگاری منبع نور طبیعی وجود نداشته و سایه ها ترسیم نمی شود و تنها منبع روشنایی، نور وجودی چهره ها و اشکال مقدس و نور حلقه روحانی دور چهره ها می باشد. در ایکن نگاری یا تنها پرتره قدیسین نمایش داده می شود و یا داستانی روایی را نمایش می دهد که شکل مستمر نام دارد.

 

از دیگر ویژگیهای ایکنها سادگی، روشنی، وضوح، تناسبات خاص و تقارن و رنگ آمیزی نمادین است.

شناسه خبری: 1066
تاریخ انتشار: 1392/8/2610:10
هشتگ ها:

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف

آخرین مطالب